U3F1ZWV6ZTQ4MDQ2MzM0NzAzNjA1X0ZyZWUzMDMxMTc4MjUzOTA1MA==

بدون تعقيد - معنى السيو - أسرار تحسين محركات البحث ورفع ترتيب موقعك 2021 (2)

دروس بلس مدونة تعليمية تسعى لإثراء المحتوى التعليمي ونشر المعرفة الرقمية والفنية .    

لماذا تكتسب مهارات تحسين محركات البحث السيو | Search Engine Optimization ( SEO ) كل هذه الأهمية ؟! :

النهاردة المحاضرة التانية من حدوتة تحسين محركات البحث 2021 | السيو ، وتسويق محركات البحث | SEM .

في المحاضرة اللي فاتت اتكلمنا عن تاريخ محركات البحث ، وأنواع محركات البحث الموجودة غير محرك البحث الشهير Google Search Engine ، وايه هو المقصود بعبارة تهيئة محركات البحث أو تحسين محركات البحث | Search Engine Optimization | واللي بيختصروه الى SEO .
وقلنا كمان يعني إيه SERP ، وقلنا إنها اختضار لعبارة : Search Engine Results Pages ، أو نتائج صفحات البحث ، يعني صفحات النتائج اللي بتظهر لما المستخدم بيبحث عن حاجة معينة في محرك البحث . يمكنكم قراءة المحاضرة السابقة كاملة من هنا : المحاضرة الأولى عن تحسين محركات البحث (1)

- فاكر يا واد عمي ؟ ، ولا مش فاكر ؟! .
- إيوه فاكر !! ، وهقولك إيه يا عم الأستاذ ! ، انت مش كل شويه تجعد تقولي فاكر ، وفاهم ، وعارف ، والحديت الماسخ بتاعك ده ، أنا فاهم ، وعارف ، فاكر أحسن منك كمان ، ماشي يا عم الاستاذ ، علشان نجعد الشويه اللي هنجعدهم ونفهم الكلام زين !! .
- ماشي يا كبير ، ولا يهمك ، انت تؤمر أمر ! .
- وعشان تعرف ان فاكر زين : انت قلت المحاضرة اللي فاتت إن عشان نعمل تهيئة زينه ، ونقوم بعملية تحسين لمحركات البحث تمام التمام في حاجات بنعملها داخل موقعك أو صفحتك ، وحاجات تانية خارج الموقع او الصفحة .
أو بمعنى آخر : تهيئة صفحات الموقع ، وده اللي بيسموه بالانجليزي : On - Page Optimization ،
وتهيئة خارج صفحات الموقع ، وده اللي بيسموه بالانجليزي : Off - Page Optimization .
- برافوا عليك ممتاز جداً ، وقلنا ان فيه ثلاث عناصر مهمة بنشتغل عليهم داخل الموقع أو الصفحة علشان نعمل : Search Engine Optimization ، أو تهيئة لمحركات البحث مظبوطة ، وإن الثلاث عناصر دول لأي On - Page Optimization هي :
  • *- المحتوى أو Content .
  • *- الكلمات الرئيسية أو الـ Keywords .
  • *- أما العنصر الثالث فهو المتعلق بالجانب التقني واسمه : Technical SEO .
- مظبوط ، والله انك فاكر زين انت التاني !! ، وقلت كمان ان النهاردة هنتكلم عن أهم أدوات تخطيط الكلمات الرئيسية وكيف نستخدمها ! .
- صحيح ، بس قبل ما نروج لأدوات تخطيط الكلمات الرئيسية ، عايزين نتكلم بالتفصيل أكثر عن عناصر الـ On - Page Optimization ، اللي ذكرناها ، وهي :
  1. المحتوى | Content |
  2.  الكلمات الرئيسية | الـ Keywords |
  3.  Technical SEO| .

وهنبدأ بالـ Keywords اللي بيستخدمها الـ Users للبحث : 
لازم نعرف إن أي Keywords في الدنيا ليها ثلاث خصائص رئيسية تتعلق باستراتيجية البحث عن الكلمات الرئيسة ، ومنحنى الطلب على كل كلمة أو عبارة من الكلمات الرئيسية :
  • Keywords Research *
  • Search - Demand curve *
  • :Attributes
  1. Volume
  2.  relevancy 
  3.  Competition 

عناصر الكلمات الرئيسية :

والعناصر دي هي اللي لازم نحطها في الاعتبار عندما نستخدم أي أداة من أدوات تخطيط الكلمات الرئيسية واللي هنتكلم عنها بعد شوية ، علشان نقدر نعرف أي الكلمات أو العبارات الرئيسية هي الأنسب لنا لتحسين ظهور موقعنا في أعلى صفحات نتائج البحث ، وهذه العناصر هي :

  • العنصر الأول : الـ Volume | والعنصر ده معناه كم عدد الأشخاص أو الـ Users اللي بيستخدموا الكلمة دي في عمليات البحث ، يعني حجم استخدام الكلمة في عمليات البحث ، وطبعاً كل أما كان الطلب على الكلمة أكثر كل أما كانت كلمة زينة وممتازة لتحسين وتهيئة الكلمات الرئيسية الخاصة بنا . (لكن بشروط سنأتي على ذكرها بعد قليل).
  • العنصر الثاني : الـ Relevancy | والعنصر ده يقصد به مدى علاقة أو صلة كلمة البحث الرئيسية بالمحتوى الخاص بك ، وبالتأكيد كل اما كانت الكلمات أو العبارات الرئيسية ذات صلة موثوقة ومباشرة بالمحتوى كانت أفضل ومناسبة بصورة أكبر لعملية On - Page Optimization الخاصة بنا لعمل أفضل Search Engine Optimization للكلمات الرئيسية بتاعتنا .
  • العنصر التالت : وهو المتعلق بمستوى الـ Competition على الكلمة الرئيسية المستخدمة في البحث ، وكلما زادت المنافسة على الكلمة الرئيسية ، كلما قلت أهميتها بالنسبة لنا ، لان فرص ظهورنا في مقدمة صفحات نتائج البحث باستخدام كلمات عليها منافسة كبيرة بتقل جدا ، خصوصاً ولوكانت المنافسة مع مواقع وصفحات أقدم وأكثر موثوقية .

تنبيه هام | أنسب الكلمات الرئيسية :


أنسب الكلمات الرئيسية التي يجب أن نبحث عنها عند استخدامنا لأي من أدوات تخطيط الكلمات الرئيسية المتاحة ، هي تلك الكلمة التي تكون عالية الطلب او الـ Volume ، ومتوسطة أو ضعيفة المنافسة ، وقوية الصلة بالمحتوى الخاص بنا ، وعليه فيجب الانتباه الى :
  • ليس كل الكلمات الرئيسية اللي الـ Volume بتاعها عالى ، تصلح أن نستخدمها إذا كانت الـ Competition عليها عالي ، أو علاقتها بالمحتوى الخاص بنا ضعيفة جدا أو مالهاش علاقة .
لذلك فإن أنسب الكلمات الرئيسية لنا | هي تلك الكلمات التي تكون عالية الـ Volume ، ومتوسطة أو قليلة المنافسة عليها | Competition ، وعالية الصلة أو Very Relevancy بالنسبة للمحتوى الخاص بنا .

  • وحاجة مهمة تانية متعلقة باختيار الكلمات الرئيسية ، وهي أن تتجنب استخدام كلمات فضفاضة ، يعني لو كثلا محل جزارة ما تكتبش لحوم وفقط ، أو لحوم ضاني وخلاص ، بل يجب ان نكتب لحوم ضاني طازجة يوميا مدينة العبور أو الرياض ، فكلما كانت الكلمات المفتاحية أكثر صلة وتحديد بالنشاط أو المحتوى الخاص بك كانت أفضل وأحسن .
- ايييييييه يا اين عمي ، رايح فين انت ؟! ، لحد كده ممتاز جدا ، ومفهوم وميه ميه ، كده عرفت إن الـ Best case للكلمة الرئيسية بتاعتي إنها تكون High Volume ، وتكون very Relevency ، وتبقى Low Copetition ، تمام كده ؟! .
- تمام التمام ، الله ينور عليك !.
- بس أني منين أعرف إن الكلمة الرئيسية دي الـ Volume عليها كبير ، ولا الـ Relevency بتاعتها ممتازة ، والـ Competition تباعها قليل أو معقول يعني ؟! .
كيف أنا هعرف كل الحاجات دي أصلاً ؟! هعرف كيف الكلمة دي الناس بتستخدمها ياما جوي ، ولا الكلمة دي المنافسة عليها قوية ، ولا شديدة الصلة بالمحتوى اللي عندي ؟، هعرف منين ؟! .
 انت كل غاوي كل أما الدنيا تبجى حلوه والامور تبجي مفهومه تقوم داخل لنا من حاره على حاره على حيطه سد عشان تصعب المسائل وتلخبط الامور !! ، هعرف منين أني الحاجات كلها ، همشي اسأل الناس في الشارع علشان يجولوا انهبلت ولا ايه رأيك انت ؟! .
- انت تاني !!!! ، ما انا قلت لك يا ابن عمي ان كل ده هنعرفه من أدوات تخطيط الكلمات الرئيسية .
- يعني كل ده هنعرفه من الادوات اللي بتقول عليها دي ؟! .
- أيوا ياعم هتعرف كل ده لما نيجي نتكلم عن الأدوات دي ! .
- طب ياله !! مستني ايه ؟! ما تدخل ع الأدوات دي بقى ، علشان أنا مستني الكلام عنها بفارغ الصبر ، أنا كده فهمت كل الموضوع زين الزين ، فاضل بس اعرف كيف اختار الكلمات الرئيسية المناسبة ، يلا يا واد عمي ادخل ع الادوات دي على طول ! .

- اصبر شويه يا ابن عمي .

 الاول عايزين نموذج يوضح مسألة : Search - Demand curve في Keywords Research واهميته في Search Engne Optimization .

نبص ع النموذج ده :



النموذج أعلاه هو نموذج خاص بتحليل الكلمات الرئيسية الخاصة بالبحث عن (فندق) أو HOTEL .

وذلك من خلال تقسيم مقاييس البحث الى مقياسين على النحو التالي :

  • المقياس الرأسي يمثل تخطيط للـ Competition.
  • المقياس الأفقي خاص بـحجم تردد البحث أو الـ Search Frequency >

كما تم تقسيم مؤشر القياس إلى 3 أنواع من الألوان :

  • الأسود : ويشير الى أعلى درجات المنافسة .
  • البني الفاتح : ويشير الى مناطق المنافسة المتوسطة والمنخفضة .
  • اللون اللبني : ويشير الى حجم استخدام كلمة البحث الرئيسية في عمليات البحث من مستوى High إلى Low .

وكذلك تم تقسيم طريقة استخدام الكلمة الرئيسية في عملية البحث الى ثلاث مستويات :

  • المستوى الأول : وهو خاص بالكلمات العامة أو الفضفاضة ، وهي عادة ما تتم باستخدام عبارة واحدة أو كلمة واحدة : ONE WORD PHRASES ، وتلاحظ انه تم في النموذج السابق باستخدام كلمة ( HOTEL ) ، وستجدها في أعلى مقياس الـ Competition باللون الأسود لأنها كلمة عامة يستخدمها كل الناس في عمليات البحث ، وهي أيضاً High Volume ، لكنها Very Low Relevancy ، لا نها كلمة فضفاضة لا تعبر عن نوع الفندق او مستواه .. الخ.
والكلمات الرئيسية في هذا المستوى لا تصلح في عملية تحسين محركات البحث .
  • المستوى الثاني : وهو مستوى الوصف أو الشرح المختصر لعملية البحث ، والذي يتم هادة باستخدام عبارة تتكون من كلمتين الى ثلاث كلمات | WORD PHRASES 2-3 ، وستجده في منطقة المنافسة الوسط باللون البني الفاتح . 
والكلمات اللي في المستوى ده هي الكلمات النموذجية لتهيئة ونحسيم محركات البحث ، وهي اللي بتمثل الـ Best Case بالنسبة لأختيار الكلمات الرئيسية ، لانها تمثل كم استخدام معقول وغير قليل من المستخدمين ، وحجم منافسه متوسط ، وصلة ممتازة بالموضوع .

  • المستوى الثالث : وهو المستوى الخاص بعبارات الوصف الطويلة المستخدمة في عمليات البحث ، والتي يطلق عليها : Long Tail Keywords ، وستلاحظ أنه تم الاشارة اليها في عمليات الاستخدام للكلمات الرئيسية باللون اللبني المتدرج ، والذي يمثل أعلاه عند السهم الى عبارة : DESCRIPTIVE PHRASES .
والكلمات اللي في المستوى ده تمثل الـ Ideal Case بالنسبة للمستخدمين ، وده يعني عملية البحث عن شيئ محدد بذاته ، يعني حد عايز فندق محدد باسمه وعنوانه ، وطبعاً مشكلة هذا النوع من الكلمات وان كانت قليلة الـ Competition جداً ، زما فيش منافسه عليها تقريباً ، إلا أنها أيضا قليلة الـ Volume جدا، وما فيش حد بيستخدمها غير ناس محددين جدا ً ، ودي طبعاً لا تصلح لاستخدامها ككلمات رئيسية في عميلة تهيئة وتحسين محركات البحث بالنسبة للـ On - Page Optimization .


والنموذج في الصورة أعلاه يشرح بوضوح عملية الـ : Search - Demand curve ، وكيف يتم استخدام الكلمات المفتاحية ، وتخطيطها .

وده يأخذنا مباشرة إلى موضوع Keyword Difficulty ، وهو ان في كلمة فيها صعوبة فعلاً ، لأن كل الناس شغاله على الكلمة أو العبارة دي ، وده معناه إننا لازم نستخدم كلمات رئيسية عالية الاستخدام ، ومنخفظة المنافسة ، وقوية الصلة بالمحتوى .

نجي بقى عند النقطة الأهم .
 إزاي نعمل عملية الـ Keyword Research ، هل في Tools ممكن تساعدني في الموضوع ده ؟! .

طبعاً في Tools كثيرة جدا ، هتلاقي روابط الدخول عليها في الصفحة الرئيسية تحت عنوان صفحات و روابط تهمك من هنا .
خلينا نستعرض كده أهم هذه الأدوات :

  1. أول أداة هي الاداة المهمة جدا بتاعت Google ، واللي اسمها : GoogleTrends : 
ودي نقدر نفتحها من خلال الرابط بالضغط هنا



وهيفتح معانا زي ما في الصورة كده 

بعد كده هنفتح هنختار ( استكشاف ) أو (Explorer ) من قائمة الخيارات يمين الصفحة كما في الصورة المرفقة .



هتفتح معانا صفحة العمل وهتكون بالصورة دي : 



وبعدبن نضيف عبارة البحث أو كلمة البحث ، ونحدد البلد المطلوب البحث فيها ، وكمان نقدر نختار مدة البحث ، وفئة البحث .. الخ ، من خلال الخيارات المتاحة أسفل شريط البحث ، ونقدر نضيف مقارنة بين كلمتين أو عبارتين أو أكثر ، كما في الصورة أدناه :



وهتبان معانا نتائج البحث والمقارنة خلال المدة ، وفي البلد والفئة اللي بنعمل البحث عليها كالتالي :



وكمان هيظهر معانا المنطقة الجغرافية الاكثر استخداما للكلمة او للعبارة محل البحث : 



طبعا نقدر نغير في كلمات البحث ، ومناطق البحث ، ومدته وفئته ، الى آخره زي ما نحب ، وف كل مره هتبان معانا مدى قوة الكلمة أو العبارة ومدى المنافسة عليها بالتفصيل.
  • وكمان نقدر نعرف كل ده من Tools تانية ممتازة وهي أداة  MOZ ، ودي نقدر ندخل إليها بالضغط هنا  ، وهتظهر معانا الصفحة بالشكل ده : 

وبعدين هنضغط على عبارة : Free SEO Tools ، الموجودة أعلى الصفحة يمين ، وهتظهر معانا صفحة العمل بالشكل ده : 


هننزل للأسفل قليلاً وبعدين نضغط على :  Keyword Explorer ، الظاهر يسار الصفحة التالية : 



طبعاً هتعمل حساب مجانا على الموقع وبعدين هتفتح معاك الصفحة بالشكل ده : 

هتضغط على  : Keyword Explorer  كما هو ظاهر في وسط الصفحة اعلاه ، وهتظهر معاك صفحة العمل النهائية بالشكل ده ، هنختار البلد ، وعبارة أو كلمة البحث ونبدأ العمل : انا اخترت البلد المللكة العربية السعودية ، وعملت بحث عن Stc ، وكانت النتائج بالشكل ده : 

هتلاحظ ان الاداة دي ممتازة جدا ، لانها اظهرت لنا درجة صعوبة الكلمة ومستوى الـ  Compitition  عليها ، ونسب النقر للظهور ، ودرجة الأفضلية .
وكمان هتلاقي تحت من ده تحليل صفحات نتائج البحث أو  SERP Analyses ومن هنا نقدر نشوف ترتيب الصفحات دي او المواقع دي او الكلمات دي من حيث مرات الظهور في محركات البحث وفقا للعنوان الرئيسي للصفحة أو للكلمة ، ووفقا لعنوان URL .
وكمان هتلاقي خانة عظيمة جدا اسمها : Keyword Suggestions 
ودي هتدينا قائمة بالكلمات الرئيسية المقترحة .
- يعني أنا كل اللي عليا أدخل على أداة من ادوات تخطيط الكلمات الرئيسية دي واكتب الكلمة او العبارة أو حتى عنوان الويب وهتظهر معايا كل النتائج دي ، وانا احللها واشوف تنفع ولا لأ . 
بالظبط كده .. بس في شوية تركات صغيره كده لسه محتاجين نتكام فيها .
- لا نتكلم في ايه تاني النهارده ! ، كفاية لحد كده النهاردة لان انا محتاج اذاكر كويس كل اللي اتكلمنا فيه النهارده قبل أي حاجة تانية .
ماشي يا ابني عمي .. زي ما تحب .
النهارده كدخ تمام ونتقابل في المحاضرة الجاية ان شاء الله ! .
  1. استنى قبل ما تمشي .. في أدوات تانية كتير لتخطيط الكلمات الرئيسية زي Ubersuggest
  2. وزي  SEMrush 
 وادوات تانية كتير .. 
ان شاء الله المحاضرة الجاية ممكن نبقى نتكلم شويه كمان في الموضوع ده .

في أمان الله ..

مع أطيب الامنيات وخالص التحية .

دروس بلس مدونة تعليمية تسعى لإثراء المحتوى التعليمي ونشر المعرفة الرقمية والفنية .    
خالد محمد الحصري 


























تعديل المشاركة Reactions:
author-img

Khaled Alhossary

إن القيام بالأعمال الإستثنائية لا يحتاج قوة استثنائية بقدر ما يتطلب إرادة إستثنائية .
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة